Suntem aici pentru a va ajuta sa fiti mai sanatosi.
Puteti sa ne sunati la

Ce sunt chisturi sebacee?

Chisturilee sebacee sunt cavități închise cu un conținut lichid sau semi-solid, situate imediat sub piele. Această denumire este folosită interschimbabil pentru mai multe tipuri de chisturi, despre care se considera în trecut că au la origine glandele sebacee. Acestea sunt denumite după celulele din care s-au dezvoltat pereții cavității:

> Chisturile epidermoide – din epiderm
> Chisturile pilare – din celulele de la baza foliculului pilos
> Chisturile sebacee propriu-zise – din celulele glandelor sebacee

Chisturile epidermoide și cele pilare sunt vizibile ca o mică umflatură nedureroasă, de obicei de dimensiunea unui bob de mazăre, semi-solidă, situată sub piele. Conțin în interior un material cu aspect „brânzos” – crezut în trecut a fi sebuum, este vorba de fapt despre un lichid cu keratină. Aceste chisturi dau rareori complicații, care pot indica intervenția asupra formațiunii:
> Ruptură și exteriorizarea conținutului
> Infecție
> Prezența într-o zonă în care se produce disconfort (organele genitale) sau deranjează estetic (pe față)
> Degenerare malignă (extrem de rar)

Semne și simptome
Chistul sebaceu se manifestă ca:
> Formațiune sferică, în relief, în formă de „dom”, situată imediat sub piele
> Dimensiunea este variabilă, dar este cel mai frecvent mică, similară cu cea a unui bob de mazăre
> Poate fi de culoarea pielii sau gălbui
> La palpare este ferm, rareori moale
> De obicei complet încapsulat, dar se poate rupe și exprimă un material cu aspect „brânzos” și miros neplăcut
> De obicei nedureros, dar poate produce disconfort, la anumite localizări
> Când este prezent pe vârful unui deget, poate produce modificări ale unghiei
> Unic sau multiplu

Chisturile sebacee se pot localiza oriunde pe corp, inclusiv pe mucoase, dar apar mai frecvent pe:
> Față
> Trunchi
> Gât
> Extremități (mâini, picioare)
> Scalp
> Organele genitale

Tratament

Nu este necesar tratamentul pentru chisturile sebacee asimptomatice. Atunci când sunt situate într-o zonă intens utilizată (de exemplu, pe mâini), repausul poate duce la resorbția spontană a formațiunilor. În majoritatea cazurilor, chisturile sebacee nu dau complicații și/ sau se vindecă spontan.

Nu se recomandă tratarea chisturilor sebacee la domiciliu. Chiar dacă sunt aproape de piele și „spargerea” chistului pare a fi facilă, există riscul de infecție bacteriană. În plus, eliminarea conținutului nu este suficientă pentru a preveni reapariția formațiunii.

Tratament medicamentos

Tratamentul medicamentos al chisturilor sebacee se recomandă în cazul în care acestea s-au infectat bacterian. Cel mai des este vorba despre stafilococi, cu excepția regiunii anogenitale, în care predomină bacteriile gram negative, ca și agenți etiologici ai infecției. Tratamentul este cu un antibiotic, care se administrează pe cale orală. Acesta se prescrie de către medic, care îl alege empiric (ținând cont de bacteria care este cel mai frecvent responsabilă de astfel de infecții) sau pe baza culturii și a antibiogramei, când este posibilă realizarea acestora.

Tratament chirurgical
Tratamentul chirurgical poate fi solicitat de pacienți în cazurile în care chistul deranjează estetic (situat la nivelul feței) sau jenează activitățile de zi cu zi. Intervenția chirurgicală este una minimă, ce se realizează sub anestezie locală. Excizia formațiunii chistice se realizează cu o incizie mică, urmată de eliminarea întregului conținut și a pereților. Există, însă, posibilitatea ca formațiunea să recidiveze, iar intervenția, oricât de limitată și bine realizată, va lăsa o cicatrice permanentă.

Există și o procedură nouă de tratare a chisturilor sebacee, al cărei eficiență nu a fost însă studiată în trialuri clinice mari. Aceasta utilizează laserul cu dioxid de carbon pentru a elimina conținutul chistic. De-a lungul următoarei luni, pereții chistului, rămași pe loc, își micșorează dimensiunile, permițând o excizie chirurgicală de dimensiuni mult mai mici. Astfel, rezultatele estetice sunt mai bune decât în cazul intervenției clasice, iar riscul de recurență pare a fi minim.

Concluzii

> Chisturile sebacee sunt impropriu numite astfel și este vorba cel mai frecvent de chisturi epidermoide sau pilare.
> Majoritatea persoanelor vor avea cel puțin un astfel de chist în cursul vieții.
> Acestea sunt leziuni reliefate, ferme, mobile, nedureroase, care pot apărea oriunde pe corp.
> Atunci când deranjează, pot fi eliminate prin intervenție chirurgicală clasică sau utilizând laserul.

CAZUL 1

CAZUL 2